www.infoglobe.sk » Grécko: Samos – rodisko matematika Pythagora

Grécko: Samos – rodisko matematika Pythagora

Publikované: 11.5.2015
K najobľúbenejším dovolenkovým destináciám Európy v posledných rokoch patrí ostrov Samos, rodisko slávneho matematika Pythagora. Z akého dôvodu sem najmä od júna do polovice septembra mieri stále viac turistov? Je ich hneď niekoľko!

Nie je pochýb o tom, že sa Samos radí medzi najzelenšie a najhornatejšie ostrovy Egejského mora. Vysnívanú idylku všetkých estétov umocňujú zlatobiele (kamienkové, piesočné aj zmiešané) pláže a tyrkysová voda, ktorá doslova zvádza na kúpanie aj tých, ktorí obvykle dávajú prednosť hotelovému bazénu. Zaujímavosťou je, že sa neďaleko ostrova nachádza Turecko, od ktorého ho delí iba necelí dva kilometre úzky kanál.

Samos - KokkariSamos sa vo svete preslávil svojím muškátovým vínom, ktoré sa pýši mnohými oceneniami. Najznámejšími odrodami sú napríklad Samos Nectar alebo Samina. Tieto vína sa dokonca používajú ako omšové a vyvážajú sa aj do Vatikánu.

Teraz si poďme aspoň rámcovo predstaviť niektoré lokality tohto ostrova. Na južnom pobreží, konkrétne na juhozápade Samosu, sa nachádza vyhľadávané letovisko Votsalakia, ku ktorého prednostiam patrí napríklad rovnomenná, piesočno-kamienková pláž s pozvoľným vstupom do mora. Približne 80 metrov od nej je situovaný známy a overený hotel Kampos Village Resort, postavený v tradičnom ostrovnom architektonickom štýle. Nájdeme ho v rozľahlej záhrade, skladá sa z 13 trojpodlažných budov.

Samos - Votsalakia

Iba niekoľko minút chôdze smerom do vnútrozemia je vzdialené mestečko, nachádzajúce sa na úpätí najvyššej hory Samosu. Tá sa volá Kerkis a nachádza sa vo výške 1437 metrov nad morom. Slnenie na nádhernej pláži teda môžete kedykoľvek vymeniť za musaka príjemný, stredne náročný výlet do „vyšších sfér“. Bary, reštaurácie aj obchody sú samozrejme rozosiate aj v blízkosti pláže a hotela, nemusíte si teda iba kvôli nim obúvať tenisky, nieto traktorky.

Rovnako na južnom pobreží Samosu, zhruba sedem kilometrov od strediska Votsalakia, leží letovisko Kampos. Pre nenáročných dovolenkárov je tu k dispozícii dvojhviezdičkový hotel Votsalakia Beach a iba desať metrov od neho sa rozprestiera piesočno-kamienková pláž. Pokiaľ však dávate prednosť plážam s hrubým pieskom, viac sa vám zavďačia tie, ktoré prislúchajú k vile Magda či k hotelu Stella Hotel Apartments.

A do tretice – približne kilometer od centra hlavného mesta Samos, teda naopak na severnom pobreží Samosu, sa rozprestiera oblasť Gagou Beach. Iba tridsať metrov od pláže stojí štvorhviezdičkový hotel Samian Blue Seaside, umiestnený uprostred zelene.

Samos - hotel Samian Blue Seaside

Keď je reč o hlavnom meste, nie je od veci spomenúť, že sa delí na starú a novú časť, teda na Vathy a Samos. Nájdete tu nespočetne veľa taverien, kde môžete ochutnať vynikajúce miestne víno alebo si pochutnať na balkánskych špecialitách. Medzi ne sa radí napríklad musaka (mleté mäso s bešamelovou omáčkou), zapečený baklažán, vysmážané cukety, kalamáre či baklava.

Vathy

Čo sa pamiatok týka – jednou z najzaujímavejších je Eupalionský kanál, ktorý bol postavený v šiestom storočí pred našim letopočtom za vlády tyrana Polykrata. Jedná sa vlastne o akvadukt, ktorý bol razený z dvoch strán hory a vďaka presným matematickým výpočtom sa obe cesty stretli takmer uprostred.

Neďaleko kanálu nemôžete minúť prístav Pythagorion. Ten patrí medzi najžiadanejšie turistické letoviská na ostrove a je vzdialený iba tri kilometre od letiska. Veľmi vyhľadávaným je tu päťhviezdičkový hotel Doryssa Seaside Resort v tesnej blízkosti dlhej, piesočno-kamienkovej pláže. Vzhľadom k tomu, že sa Pythagorion nachádza na juhovýchode, do mesta Samos je to 15 kilometrov. Dostať sa tam však dá ľahko autobusom.

Heraion - chrám bohyne Héry

Medzi ďalšie letoviská, ktoré môžete na dovolenke na Samose navštíviť, patrí Kalami a Mykali (neďaleko hlavného mesta) a Kokkari a Karlovasi (na severnom pobreží). Príťažlivé sú aj ďalšie pamiatky – napríklad Heraion, antický chrám bohyne Héry, ktorý bol vo svojej dobe jedným z najväčších na svete. Zostali z neho iba trosky s viditeľným pôdorysom a polovica jedného zo stĺpov. Od roku 1992 je Heraion súčasťou zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Na ňom figuruje rovnako Pythagoreion, bývalá antická pevnosť, z nej sa zachovali len ruiny.

Neprehliadnuteľný je hrad Lykourgos Logothetis (respektíve už len jeho obranná veža), symbol boja miestnych obyvateľov proti Turkom, ktorý sa vypína nad prístavom Pythagorion a ktorý pochádza z prvej polovice 19. storočia. Na Samose môžete navštíviť aj niekoľko múzeí. Ponúkajú sa dve archeologické, ďalej paleontologické a ľudové. Nudiť sa jednoducho nebudete...

Zdroj a foto: Blue Style

Grécko, Solún – raj pre milovníkov architektúry
Publikované: 5.10.2020
Solún alebo tiež Thessaloniki je po Aténach 2. najväčšie grécke mesto. V roku 1988 bolo zapísané na zoznam svetového kultúrneho dedičstva UNESCO a dodnes tu môžete uvidieť a navštíviť mnoho stavieb z obdobia raného kresťanstva a Byzantskej ríše. Mesto malo v minulosti vďaka svojej polohe strategický význam a dodnes je turisticky veľmi obľúbené.

Grécko, Kréta – ostrov pamiatok, hôr a mora I.
Publikované: 21.3.2016
Ako už aj názov napovedá, Kréta je ostrov poskytujúci hneď niekoľko turistických lákadiel. Na svoje si tu prídu milovníci kultúry, dávnej histórie, ale tiež prírody. Vyhľadávajú ju tiež plážoví turisti, ktorí si chcú dopriať len pasívny odpočinok. Keďže história Kréty je veľmi bohatá, bola by veľká škoda stráviť dovolenku len vylihovaním na pláži.

Grécko, Kréta – ostrov pamiatok, hôr a mora II
Publikované: 28.3.2016
Po prílete na medzinárodné letisko v Heraklione na nás už čakal zástupca spoločnosti, v ktorej sme mali rezervované auto. Je vidieť, že konkurencia je tu naozaj veľká a tomu zodpovedá aj prístup, s akým jednajú s klientmi. Po vybavení všetkých dokumentov nasadáme do nášho auta a vyrážame smerom na západ. Na Kréte nie sú žiadne oficiálne diaľnice, a tak sa tu neplatí žiadne mýtne.

Grécko, Kréta – ostrov pamiatok, hôr a mora III
Publikované: 4.4.2016
Po prebudení do krásneho slnečného dňa sme sa išli pozrieť na pláž, a pretože tu nikto nebol, dovolili sme si tu trochu leňošiť. Kemp Mithimna, kde sme bývali, môžem vrelo doporučiť. Pláž je naozaj hneď cez cestu a pán majiteľ bol veľmi milý a ochotný. Po krátkom rozhovore sme sa nakoniec rozlúčili a vyrazili smerom na najseverozápadnejšiu pláž Balos. Tá sa nachádza na samotnom cípe polostrova Gramvousa.

Grécko, Kréta – ostrov pamiatok, hôr a mora V
Publikované: 18.4.2016
Tento deň sme mali v pláne urobiť si aspoň krátky výlet do hôr Lefka Ori, ale kvôli nepriaznivému počasiu sme boli nútení sa o túto krásnu časť výletu ochudobniť. Rozhodli sme sa teda, že nakoniec zamierime rovno do kláštora Moni Preveli, ktorý mal byť našou ďalšou zastávkou.

Grécko, Kréta - ostrov pamiatok, hôr a mora VI
Publikované: 25.4.2016
Z kempu v Agia Galini sme ďalší deň ráno vyrazili do neďalekého paláca Festos (Faistos), ktorý je považovaný za druhý najvýznamnejší minojský palác (hneď po paláci Knossos). Palác sa nachádza na vyvýšenom pahorku Kastri v strede Mesarskej nížiny a je z neho krásny výhľad na okolité pohorie Idi.

Grécko, Kréta – ostrov pamiatok, hôr a mora VII
Publikované: 2.5.2016
Nasledujúce ráno sme vstávali ešte za tmy. Keďže sme prespali v chatke, bol celý proces balenia pomerne rýchly a okolo 6 hodiny ráno sme už vyrazili smerom na Kato Zakros, kde sa nachádza ďalší z významných minojských palácov. Počasie nám ale bohužiaľ neprialo a prakticky celý deň pršalo. To nás však neodradilo a už chvíľku po 8. hodine ráno sme boli na mieste. Podľa sprievodcu mal byť palác otvorený už o 8:00 hod. ráno, no na mieste sme zistili, že otvárajú až 10. hodine. Tým pádom sme mali ešte dve hodiny, ktoré sme využili na vychádzku v daždi pozdĺž pobrežia.

Grécko, Kréta – ostrov pamiatok, hôr a mora VIII
Publikované: 9.5.2016
Náš posledný deň pred odletom z Kréty sme chceli venovať návšteve Heraklionu a predovšetkým najznámejšiemu minojskému palácu Knóssos. Z kempu v Sissi sme vyrazili okolo ôsmej ráno a zhruba za hodinu sme už boli pred našim hotelom. Auto sme len zaparkovali a hneď vyrazili smer Knóssos. Do najväčšej turistickej atrakcie Kréty, ktorá je od Heraklionu vzdialená asi 5 km južne, jazdí približne každých 20 minút autobus (3 eurá za osobu).

Grécko, Litochoro – mystické horské mestečko
Publikované: 30.8.2017
Cez dovolenkové obdobie sme sa rozhodli vyraziť za objavovaním gréckych miest a malebných zákutí. Jednou z našich prvých zastávok bolo „kamenné“ mestečko Litochoro, ktoré sa nachádza v tesnej blízkosti bájneho pohoria Olymp.

Grécko, Panteleimonas – hory, pláže a pamiatky
Publikované: 6.9.2017
Po návšteve Litochora sme sa presunuli o pár kilometrov ďalej. Našou ďalšou zastávkou bola typická grécka dedinka, ktorá ponúkala nádhernú prírodu, zaujímavú architektúru a nevšedné výhľady.

Grécko, Paralia – letovisko plné života
Publikované: 13.9.2017
V slnečnom Grécku ostaneme aj tento týždeň. Navštívime azda najrušnejšie turistické stredisko na Olympskej riviére – Paraliu. Prímorské letovisko je vzdialené od hlavného mesta prefektúry Pieria necelých 8 kilometrov a je ideálnym miestom pre relax a zábavu.

Grécko, Skiathos – ostrov nádherných pláži
Publikované: 20.9.2017
Naše putovanie po Grécku zavŕšime návštevou ostrova Skiathos, ktorý leží v Egejskom mori a spolu s ostrovmi Skopelos a Alonissoses tvorí súostrovie nazývané Sporady. Pokiaľ milujete muzikál Mama Mia, tak jeho návšteva bude pre vás povinnou jazdou.

Grécko, ostrov Thassos – smaragd v Egejskom mori
Publikované: 4.8.2018
Zelený ostrov Thassos územne spadá do východnej Makedónie. Zelený preto, že hornaté vrcholky pokrývajú píniové a olivové háje. Jeho skalnaté brehy omýva pokojné Egejské more. Nenájdete tu letisko ani priemyselné zóny. O to lepšie ovzdušie tu je. Vďaka mramorovému podložiu sa tu ťaží jeden z najlepších mramorov na svete.

Grécko, Sparta – mesto kráľa Leonida
Publikované: 25.9.2015
Opäť sa vrátime do Grécka a pozrieme sa do ďalšej menej známej časti. Aj keď, ako sa to vezme...

Grécko, Solún – krásny kút Grécka II.
Publikované: 11.9.2015
Minule sme sa túlali okolo najlepších a Solúnu najbližších pláží. Bohužiaľ nie sú tak blízko, že by ste k ním zvládli dôjsť pešo, ale keď už k nim budete merať cestu, mali by vám to vynahradiť krásnym prostredím.

Grécko, Solún – krásny kút Grécka I.
Publikované: 4.9.2015
Dnes v našom cestovaní zamierime do jedného z menej známych kútov Grécka.

Grécko, Kréta: Výlet na najväčší grécky ostrov I.
Publikované: 25.7.2014
Po niekoľkých dieloch o Londýne dnes opäť preskočíme do oblasti Stredozemného mora, avšak tentoraz o niečo východnejšie, do Grécka. Po často daždivom hlavnom meste Británie okúsime teraz spoločne silu stredomorského slnka a teplej vody Krétskeho mora.

Grécko, Kréta: Výlet na najväčší grécky ostrov II.
Publikované: 1.8.2014
Minulý týždeň sme vás naladili na náš výlet na Krétu. Tento hornatý ostrov skrýva mnohé zaujímavosti, ktoré by žiadnemu zvedavému turistovi nemali ujsť. Dnes sa pozrieme do jedného z jeho najväčších miest, mesta Rethymno. Najprv začneme miestnou kuchyňou a v budúcej časti sa zameriame na pamiatky.

Grécko, Kréta: Výlet na najväčší grécky ostrov III.
Publikované: 8.8.2014
Po odhalení gurmánskej tváre tohto krétskeho mesta sa zdvihneme z pohodlného sedenia v niektorej z miestnych reštaurácií a vydáme sa preskúmať historické dedičstvo, ktoré tu zanechalo niekoľko tisícročí ľudského osídlenia.

Grécko, Kréta: Výlet na najväčší grécky ostrov IV.
Publikované: 15.8.2014
V Rethymne sme už strávili pomerne dosť času. Videli sme niečo z jeho pamiatok, aj keď obdivovať sa tam toho dá samozrejme omnoho viac. Aspoň okrajovo niektoré z nich zmienime, aby vám prípadne neušli.

Grécko, Kréta: Výlet na najväčší grécky ostrov V.
Publikované: 22.8.2014
Rozlúčili sme sa s Rethymnom, ktoré pomaly mizne v diaľke za nami a ideme v ústrety krétskej prírode do tiesňavy Samaria.

Grécko, Kréta: Výlet na najväčší grécky ostrov VI.
Publikované: 29.8.2014
Po Samarii sa dnes vydáme do mesta Agios Nikolaos.

Grécko, Kréta: Výlet na najväčší grécky ostrov VII.
Publikované: 5.9.2014
Posledný pohľad na Agios Nikolaos a výlet na Spinalongu.

Grécko, Kréta: Výlet na najväčší grécky ostrov VIII.
Publikované: 12.9.2014
V dnešnom článku sa na chvíľku rozlúčime s Krétou. Toto rozlúčenie sa ponesie v historickom tóne, pretože spoločne navštívime pravdepodobne najvýznamnejšiu pamiatku na ostrove – palác Knóssos.

Grécko: Kos - Hippokratov ostrov
Publikované: 14.10.2013
Jeden z mnohých gréckych ostrovov – Kos, je obľúbeným a častým cieľom nielen českých turistov. Leží v Egejskom mori, pri tureckom pobreží na okraji Kosskej zátoky. Jedná sa o pomerne malý ostrov – na dĺžku meria cca 45 km a na šírku 10 km. Celková dĺžka pobrežia dosahuje 112 km.

Grécko: Kos - po stopách Hippokrata I.
Publikované: 29.9.2014
Dnes sa vydáme na výlet na grécky ostrov Kos. Stretla som tu jednu fajn Češku Ivu, takže ideme spolu. Na lodi je medzinárodné osadenstvo Francúzov, Talianov, Nemcov, Angličanov, Maďarov a nás - Čechov! Je úsmevné, že im skoro všetkým rozumiem a oni o tom nemajú ani tušenia. Cesta je príjemná a trvá cca 50 minút.

Grécko: Kos - po stopách Hippokrata II.
Publikované: 6.10.2014
Podľa Hippokrata vznikla aj dodnes užívaná Hippokratova prísaha. Hneď si v obchodíku kupujem papyrus s celou prísahou dokonca v češtine!

Grécko: Kos - za bohom Asklépiom I.
Publikované: 13.10.2014
Práve stúpam do mierneho kopčeka smerom k Asklépionu, kde mal „ordináciu“ slávny Hippokrates. A ako sa stal Asklépios bohom? Bolo to tak: Apolón, ako boh liečiteľov, chcel naučiť toto umenie aj svojho syna Asklépia, ktorý ho potom doviedol k dokonalosti a stal sa bohom lekárstva.

Grécko: Kos - za bohom Asklépiom II.
Publikované: 20.10.2014
Uprostred Asklépionu bolo obrovské testovacie schodisko. Aby mala nemocnica dobrú povesť, museli byť pacienti po vyliečení schopní vyjsť bez pomoci po schodoch až hore do svätyne. A pokiaľ predsa len neskôr niekto zomrel, vyniesli jeho telo v noci, tajne, aby to nikto nevidel...

Súvisiaca fotogaléria

Grécko – antická krajina slnka a oddychu
Vydajte sa spolu s nami do Grécka. Objavte krásne ostrovy v Iónskom, Egejskom i Stredozemnom mori...

Grécko – Skiathos a letovisko Koukonaries
Grécko je rozmanitá krajina plná zážitkov. Jedným z mnohých čarokrásnych miest je ostrov Skiathos...

Grécko – návšteva prímorských letovísk
V našej dnešnej fotogalérií navštívime najrušnejšie turistické stredisko na Olympskej riviére – P...

Grécko, Litochoro – mestečko bohov
V našej dnešnej fotogalérií vás zavedieme do gréckeho horského mestečka Litochoro, ktoré je situo...

Grécko: kúzelný ostrov Korfu
Poďte sa s nami aspoň na pár okamžikov pozrieť na jeden z najkrajších ostrovov  v Iónskom mo...

Grécko: Mesto Rhodos
Rhodos - mesto na rovnomennom ostrove v Egejskom mori. Nech už ostrov vznikol podľa tej či onej l...

Grécko - malý výlet po gréckych ostrovčekoch
Grécko je známe svojou antickou históriou a tiež tým, že ho obklopuje mnoho ostrovov a ostrovčeko...

Grécko, Lefkada
Jeden z mnohých gréckych ostrovov. Svojou rozlohou nijak ohromujúci, obvod pobrežia meria okolo 1...

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

27.3.2024
Portál Infoglobe vám s láskou a prianím všetkého najlepšieho želá tie najkrajšie veľkonočné dni.
Nech vám Veľká noc prinesie veľa radosti, šťastia, zdravia, pokoja i splnených cestovateľských túžob.
1.3.2024
Nádherný klenot cisárskeho dedičstva, zámok Schloss Hof otvára svoju veľkolepú hlavnú sezónu 9. marca 2024. Jedinečný komplex budov s luxusne zariadenými zámockými komnatami, barokovými záhradami a rozsiahlym statkom na ploche takmer 70 hektárov, tvorí umelecký celok a pozýva na nezabudnuteľnú cestu časom.