www.infoglobe.sk » Čína: Z Kchaj-fengu do Che-ce

Čína: Z Kchaj-fengu do Che-ce

Publikované: 15.2.2014
Ďalší deň strávený v Kchaj-fengu bol v znamení duchovna. Najprv sme navštívili asi päť mešít, pretože v Kchaj-fengu je početná komunita čínskych moslimov. Prekvapil nás tiež zanedbaný polorozpadnutý kostol, v ktorom prebiehalo svadobné fotenie. Celý okruh sme zavŕšili budhistickým chrámom.

Z Kchaj-fengu do Che-ce

Z Kchaj-fengu do Che-ceKaifeng sa nám zapáčil. Jednotlivé pamiatky neboli od seba príliš ďaleko, často sme museli prejsť len niekoľko ulíc. A aj to bol vlastne zážitok, pretože kamkoľvek ste sa pozreli, všade sa niečo predávalo a živo sa pri tom debatovalo. Nech už to bola zelenina, práve naporciované mäso, potreby do domácnosti alebo oblečenie. A medzi všetkými tými predavačmi sme si najviac obľúbili jednu pani, ktorá predávala miestnu špecialitu – trhané placky s Z Kchaj-fengu do Che-cevajíčkom. Napriek tomu, že o jedle určite napíšem samostatný článok (a ani to nebude stačiť), tieto placky vám musím v rýchlosti opísať. Je to vlastne jednoduché. Na rozpálenú panvicu dáte cesto, ktoré rozpracujete do tvaru placky a potom ho uprostred natrháte a nalejete tam vajíčko. Dodáte to správne korenie, čerstvú zeleninu, a všetko zabalíte do úhľadného balíčku do ruky. Kam sa hrabe KFC :-) Keď ma uvidela jedna z okoloidúcich babičiek čakať na také obyčajné jedlo pri stánku na ulici, len na mňa ukázala prstom a rozosmiala sa, že ani ísť nemohla. Dodnes premýšľam, čo ju na mne tak pobavilo...

Večer sme sa ešte prešli nočným Kchaj-fengom, okolo jazera Pao-kung-chu. Všade, kam oko dovidelo, cvičili mladí aj starí, proste typický obrázok čínskych miest, ktorý sa vám naskytne skoro ráno alebo navečer, keď ešte (alebo už) nie je slniečko tak nemilosrdné. Medzi nimi ešte pobehujú ich psy (spravidla pudle, či už v pôvodnej farbe alebo nafarbené) a sem tam aj niektorý z nich skočí pre osvieženie do vody, aby sa potom za kriku okolostojacich ľudí poriadne oklepal.

Potom sme už zamierili späť na izbu, zbalili svojich pár vecí a vydali sa na ďalšie Z Kchaj-fengu do Che-ceputovanie. Nutné povedať, že kúpiť v Kchaj-fengu vlakové lístky vôbec nebolo také jednoduché, ako sme si pôvodne mysleli, ale nakoniec nám šťastie prialo a dva lístky sa pre nás ešte našli. Naša ďalšia cesta viedla do mestečka Che-ce v provincii Šan-tung. Tešili sme sa, pretože v sprievodcoch nám sľubovali, že sem turisti, nie to ešte zahraniční turisti, príliš nejazdia.

Príručky neklamali. Che-ce má síce na pomery Českej republiky nemálo obyvateľov (takmer deväť miliónov), avšak na čínske pomery je to len také menšie mesto. Vystúpila som z vlaku a rázom sa zo mňa stala celebrita. Ani celebrity však nie sú ušetrené pri zjednávaní cien bývania. A tak sme sa do toho pustili.

Text/foto: Hana Bašová

Preklad: O. Maňáková

Čína: Po-Čou III: neexistujúci chrám
Publikované: 1.2.2014
Po-čou sa s nami rozhodlo rozlúčiť štýlovo. Vypravili sme sa k chrámu Mu-lan cch', teda chrámu, ktorý mal slúžiť ucteniu pamiatky slávnej čínskej hrdinky Mu-lan. Možno niektorí z vás započuli jej meno vďaka slávnej Balade o Mu-lan. Mu-lan je dodnes vzorom tradičnej čínskej synovskej (a dcérskej) oddanosti (čínsky siao).

Čína: Cou-čcheng: ešte kúsok a kruh sa uzavrie
Publikované: 15.3.2014
Predchádzajúci deň v Čchü-fu nás bohužiaľ v porovnaní s miestami, ktoré sme už navštívili, príliš nezaujal. Možno keby okolo hrobky veľkého Konfucia nestáli davy fotiek chtivých Číňanov a keby za prejdenie cintorína rodiny Kchungovcov nebolo požadované vstupné za ľudových 40 jüanov, bol by výsledný dojem o čosi lepší.

Čína: dlhá cesta I. - začíname v Pekingu
Publikované: 9.3.2013
Tiež poznáte ten pocit, keď chcete zrazu skúsiť niečo nové a vyraziť len tak za dobrodružstvom? Po januári strávenom v Pekingu sa nám po Číne zacnelo tak veľmi, že sme našli výhodné letenky a rozhodli sa cez leto opäť vyraziť do Ríše stredu.

Čína: Che-ce
Publikované: 1.3.2014
Aj keď som sa chystala povedať, ako sme prišli k ubytovaniu v Che-ce, nedá mi predtým nespomenúť cestu vlakom. Sedeli sme v mierne preplnenom vagóne a rozprávali sa česky, čo samozrejme upútalo pozornosť našich spolucestujúcich. Oproti nám sedela partia neustále sa smejúcich pánov, ktorí nás dlhú chvíľu sledovali, až sa nakoniec odvážili spýtať, odkiaľ vlastne sme.

Čína: Čchü-fu - Konfuciove mesto
Publikované: 8.3.2014
Pri prechádzaní denníka som objavila túto poznámku: „Čchü-fu, príjazd okolo 00:00“. Moc dobre sa na tú chvíľu pamätám. Bolo pomerne chladno, tma ako v rohu, a hneď pri východe zo stanice sa na nás vrhli ziskuchtiví taxikári. Už z princípu ich bolo treba odmietnuť. Potom nám však zostávalo už len dúfať, že nemali pravdu a že sa dá ubytovanie zohnať aj v okolí stanice...

Čína: Šou-sien: kto je tu zaujímavejší?
Publikované: 11.1.2014
Už o našom príjazde vedel aj miestny policajt, takže sme sa mohli bez obáv potulovať mestom. Šou-sien je obývaný pomerne veľkou komunitou Chuejov, ktorých sme si obľúbili nielen vďaka ich kultúre, ale tiež vďaka ich milému prístupu. Vydali sme sa teda do ulíc a pátrali po ich mešitách.

Čína: Lang-mu-s’ II.
Publikované: 12.10.2013
Vyzeralo to, akoby nás chcelo počasie odmeniť za útrapy predchádzajúceho dňa, a tak sme sa prebudili do slnečného rána. Zistili sme tiež, že cez noc úplne rozkopali hlavnú cestu v dedine, takže sme si zvesela zaskákali cez novo vzniknuté priekopy.

Čína a lacné letenky...
Publikované: 13.2.2012
Čína –krajina neobmedzených možností, ktorá na rozdiel od vyspelého sveta rastie a ktorej hospodársky rast sa v súčasnosti javí ako zázrak. Krajina s mnohými kultúrnymi a historickými pamiatkami, krajina, ktorá posiala človeka do vesmíru. Ale tiež krajina, ktorá nerešpektuje ľudské práva, krajina, kde vládne diktatúra, síce označovaná ako komunistická, avšak s markantnými kapitalistickými prvkami.

Čína: Z Čchang-ša do Cheng-jangu
Publikované: 14.12.2013
Keď sme si kúpili lístky, ktoré nám zaručovali, že budeme môcť odísť z národného parku Čang-ťia-ťie, ani sme neprotestovali, keď sme zistili úplný stav veci: v znakoch vytlačený nápis wu-cuo úplne jasne hovoril, že sa s najväčšou pravdepodobnosťou počas cesty neposadíme.

Čína: SIA-CHE: kláštor Labrang
Publikované: 14.9.2013
Bol už večer, keď sme opustili našu ubytovňu a vydali sa smerom ku kláštoru Labrang. Jedná sa o jeden zo šiestich hlavných kláštorov sekty Gelugpa tibetského budhizmu, známej tiež pod označením „sekta Žltých čapíc“.

Čína: dlhá cesta VI. - Jin-čchuan I. alebo cestovateľské útrapy
Publikované: 15.6.2013
Peking – Ta-tchung – Hohhot... a nasledovať mal Jin-čchuan. Omámení radosťou, že sa nám vôbec podarilo zohnať lístok na vlak, sme ho nijak bližšie neskúmali.

Čína: Čchung-čching: odjazd z vyhne
Publikované: 16.11.2013
Na ďalší deň sme sa utvrdili v tom, že dopátrať sa v Číne smeru, ktorým chcete ísť, nie je vôbec jednoduché. Pokiaľ tu totiž niečo frčí, tak je to koncept mien-c' – tváre. Určite máme niečo podobné aj v Čechách – ide skrátka o to, že nechcete pred druhými ľuďmi stratiť tvár.

Čína: dlhá cesta II. – ľadový Letný palác
Publikované: 16.3.2013
Ak vyrazíme do Číny, je takmer nemožné minúť jej hlavné mesto – Peking. Peking plný stôp minulosti, ale aj Peking žijúci v prítomnosti a budúcnosti v každej zo svojich širokých ulíc či uzučkých uličiek. Peking plný výborného jedla, rušnej dopravy... Takto by sme mohli pokračovať do nekonečna. Kde ale nájsť chvíľku pokoja v hektickom veľkomeste?

Čína: Po-čou I: keď sa darí...
Publikované: 18.1.2014
Cesta do Po-čou sa ukázala ako pomerne zábavná záležitosť. Na rozdiel od vlakov v Číne, autobusové poriadky na internetu nenájdete, asi preto, že – aspoň podľa vysvetlenia, ktoré mi bolo podané – autobusy sú súkromné.

Čína: Žuo-er-kaj - dobrí ľudia ešte nevymreli
Publikované: 19.10.2013
Lao-pan nášho hotela (ak sa vôbec dá naše obydlie nazvať hotelom) sa zaprisahal, že autobus do našej ďalšej destinácie - Žuo-er-kaj (mestečka známeho aj pod menom Zoige) ide o pol siedmej ráno.

Čína: Čcheng-tu - čakanie na Godota
Publikované: 2.11.2013
Čcheng-tu sme už obaja pomerne dobre poznali, a tak sme sa po dôkladnom spánku vydali do bambusového parku pri univerzite, kde som študovala. Posilnení sladkým vodným melónom sme si vytýčili ďalší cieľ: mešita na západ od námestia Tchien-tu.

Čína: dlhá cesta IV. - Hohhot (Chöch chot) I.
Publikované: 20.5.2013
Z Pekingu do Ta-tchungu. Z Ta-tchungu do Hohhotu, hlavného mesta Vnútorného Mongolska, našej druhej zastávky na ceste Čínou. Vybavení instantnými rezancami (ktoré sa čínsky príhodne volajú fang-pien-mien, doslova „pohodlné rezance“) čakáme na Ta-tchungskej stanici a v ruke víťazoslávne držíme lístky, na ktorých je znakmi napísané jing-cuo („tvrdé sedadlá“).

Čína: múr dlhý desaťtisíc míľ
Publikované: 21.1.2013
Veľký čínsky múr. Dlhý múr. Nekonečne dlhý múr. Mnoho mien, a predsa je stále reč o jednom a tom samom múre. Múre, ktorý však pozná snáď každý, nech už žije kdekoľvek. Pokiaľ ste Číňan, je to múr s veľkým M, ste na neho pyšný ako na národný symbol. A ako kedysi povedal Mao Ce-tung: „Kto nikdy nevystúpil na Veľký čínsky múr, nie je pravým mužom.“ A už vôbec nie Číňanom.

Čína, Cheng-jang: chrám vo vyhni
Publikované: 21.12.2013
Ako sme sa predchádzajúci deň nad tanierom la-mien dohodli, tak sme aj spravili. Hneď ráno sme nasadli na mestský autobus k rieke Siang-ťiang. Len čo sme vystúpili, zbadali sme náš cieľ – ostrov Tung-čou. Pretože sa skutočne jedná o ostrov, jediná prístupová cesta je po rieke.

Čína: Tchien-Šuej - voda s nebesami
Publikované: 21.9.2013
Z Pching-liangu nás čakala cesta do ďalšieho mesta v provincii Kan-su – do Tchien-šuej. Názov tohto mesta doslova znamená „nebesá – voda“ (天水), a to bola aj prvá myšlienka, ktorá nám zišla na um, keď sme po neuveriteľne dlhej jazde autobusom skočili rovno do kaluže vytvorenej vytrvalým dažďom.

Čína: Kuej-jang: "Tu cudzinca neubytujeme!"
Publikované: 23.11.2013
Po deväťhodinovej jazde vlakom sme vystúpili na stanici v Kuej-jangu, hlavnom meste provincie Kuej-čou. Aké bolo naše prekvapenie, keď sa nás nepokúsil poraziť horúci závan vonkajšieho vzduchu ako v Čchung-čchingu! Nedá sa síce povedať, že by nebolo teplo, ale fúkal mierny vietor a celkovo bolo omnoho príjemnejšie.

Čína: dlhá cesta III. - Ta tchung
Publikované: 23.3.2013
Cesta z Pekingu do Ta-tchungu prebehla hladko. Dorazili sme chvíľu pred polnocou a mesto bolo nezvyklo tiché a osirelé. Ako keby sa tade prehnala zúrivá víchrica a zmietla všetko živé. Dokonca ani lampy nesvietili, čo nám značne sťažilo orientáciu, ak vôbec môžeme o niečom takom hovoriť vzhľadom na to, že nemáme ani mapu daného miesta.

Čína: Po-čou II: schovajme sa pod zem!
Publikované: 25.1.2014
Náš spánok bol síce tú noc prerušovaný, ale aj napriek tomu pomerne osviežujúci, a tak sme neváhali a skoro zrána vyrazili preskúmať ďalšie pamiatky v Po-čou. Ticho sme dúfali, že čím skôr vstaneme, tým menšie horko nás bude sprevádzať.

Čína: Si-an
Publikované: 25.2.2012
Dávne mesto Xian alebo tiež Si-an je staré asi 3000 rokov. Je jedným z najvýznamnejších miest celej čínskej histórie, lebo práve tu sídlilo 11 čínskych cisárskych dynastií. V dobe, keď bol Peking iba osadou, zlatý Si-an žiaril pestrými farbami chrámov, širokými bulvármi a architektonickými výstrelkami.

Čína: Zo Sung-Pchanu do Čcheng-tu
Publikované: 26.10.2013
Cesta do Sung-pchanu trvala asi tri hodiny. Len čo sme vystúpili z autobusu, uvedomili sme si, že sme v super turistickej oblasti. Aj keď sa noc ešte neblížila, už dopredu sme sa obávali predraženého ubytovania.

Čína: dlhá cesta V. - Hohhot (Chöch chot) II.
Publikované: 27.5.2013
Keď sa vydáte do Hohhotu, je takmer nemožné nenavštíviť preslávenú mongolskú step. V okolí Hohhotu ich je samozrejme nespočetne veľa, a tak sme si z nich vybrali step Si-la-mu-žen. Nasadli sme do autobusu s ruksakmi a spacákmi a za necelé dve hodiny nás vodič vyklopil uprostred ničoho.

Čína: Nan-čchang
Publikované: 28.12.2013
Na druhý deň ráno okolo siedmej hodiny sme sa ocitli v Nan-čchangu, hlavnom meste provincie Ťiang-si, v meste s bohatou históriou.

Čína: Sia-che: cesta cez čínsku Mekku
Publikované: 28.9.2013
Je horúco. Sedíme v autobuse natlčení pri okienku a snažíme sa osviežiť prúdiacim vetrom. Onedlho diaľnicu vystrieda prašná cesta s nespočetnými výmoľmi. Celí rozklepaní vystupujeme na krátku zastávku v mestečku Lin-sia.

Čína: dlhá cesta VI. - Jin-čchuan II. Hrobky kráľov dynastie Západnej Sia
Publikované: 29.6.2013
Jednou z veľkých turistických atrakcií provincie Ning-sia sú kráľovské hrobky asi 35 kilometrov od centra Jin-čchuanu. A pretože sa očividne jednalo o pamiatku, ktorú jednoducho navštíviť musíte, vypravili sme sa tam skoro po našom ubytovaní. Po chvíli pátrania sme objavili autobus, ktorý mal ísť na Si-sia Kuang-čchang, čiže doslova na „námestie západnej Sia“.

Čína: dlhá cesta VII. - Jin-čchuan III. mesto čínskych moslimov
Publikované: 29.7.2013
Ako už bolo povedané v predchádzajúcom článku, Jin-čchuan je hlavným mestom Ning-sia, autonómnej oblasti národnosti Chuej. O Chuejoch by sa dalo zjednodušene povedať, že sa jedná o čínskych moslimov. Spravidla ich spoznáte na prvý pohľad: muži, rovnako ako ženy, nosia typické čapičky.

Čína: Zo Sia-che do Che-cuo: cesta plná (ne)príjemných prekvapení
Publikované: 29.9.2013
Za dažďa sme po prehliadke kláštora Labrang zaspávali a za dažďa sme sa aj prebúdzali. Boli sme celkom radi, že sme sa rozhodli upustiť od nášho pôvodného zámeru prespať v stepi.

Čína: Čang-ťia-ťie I: krajina Avatarov a schodov
Publikované: 30.11.2013
Naše prvé dojmy z národného parku Čang-ťia-ťie teda neboli priamo pozitívne. Pozitívne však neboli ani naše nasledujúce dojmy. Pri vchode sme stretli ženštinu, ktorá vehementne ponúkala úžasné ubytovanie v hoteli priamo v parku za cenu, na ktorú sme aj v neturistických oblastiach museli zjednávať.

Čína: Che-fej: mesto spravodlivého sudcu Paoa
Publikované: 4.1.2014
Vlak, napriek tomu, že pôsobil veľmi, veľmi unaveným dojmom, nás v poriadku doviezol do Che-feja, hlavného a najväčšieho mesta v provincii An-chuej.

Čína: Lang-mu-s’ I. – na hraniciach
Publikované: 5.10.2013
Cesta autobusom ubiehala vcelku rýchlo, obloha sa začínala vyjasňovať a nám sa otvoril pohľad do prekrásnej šírošírej krajiny. Čím ďalej sme cestovali, tým viac sme sa norili medzi vysoké horské štíty porastené trávou, ktorú spásali stáda jakov a kôz.

Yangshuo a jeho kúzelné okolie (Čína)
Publikované: 5.9.2010
Pokiaľ sa chcete na chvíľku zabudnúť na mieste, kde čas beží trochu iným tempom, kde každodenný zhon a stres nemá celkom žiadnu šancu, potom ste na správnej adrese. Yangshuo. V, na čínske pomery, malom mestečku ležiacom v prírodnom krase na riekach Li a Yulong.

Čína: Čang-ťia-ťie II: ako sa dostať z davu?
Publikované: 7.12.2013
Rozhodli sme sa dať parku ešte jednu šancu a začať z druhého konca – od juhu. Taktiež sme dodržali naše rozhodnutie vyhýbať sa schodom, a tak sme sa vydali cestou pozdĺž rieky.

Čína: Pching-liang na východe provincie Kan-su
Publikované: 7.9.2013
„Vstávať, vstávať, vystupovať, sme v Pching-liangu!“ Človeku chvíľku trvá, než sa prebudí natoľko, aby si uvedomil, že to nie je sen, ale že sa ho čínsky sprievodca pokúša upozorniť, že je tam, kam si prial dôjsť, a je na čase opustiť vyhriate miestečko v lôžkovom vagóne.

Čína: Kchaj-feng: neturistické zážitky
Publikované: 8.2.2014
V Kchaj-fengu sa nám od samého začiatku páčilo. Teda, zase aby som nepreháňala, úplne od začiatku nie, pretože som ako rozmaznané dievča zo Západu prskala nad faktom, že v našej hotelovej izbe po predchádzajúcich hosťoch ani nepozametali.

Čína: Čchung-čching: "Batmanove mesto bez Batmana"
Publikované: 9.11.2013
Vlak K625 z Čcheng-tu do Čchung-čchingu bol pomerne... zaujímavý dopravný prostriedok. Nakoľko ale bolo zapnuté iba každé druhé svetlo a pretože sme boli na smrť unavení, len sme sa zložili na sedadlá (netradične prázdne, vytrvalo len pár najodhodlanejších). Nerozhliadali sme sa naľavo ani napravo, pretože nevedomosť je niekedy základom úspechu, a zaspali sme nepokojným spánkom.

Súvisiaca fotogaléria

Yangshuo a okolie - Čína
Foto: Amy Challen a Jan Lidmaňský

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

27.3.2024
Portál Infoglobe vám s láskou a prianím všetkého najlepšieho želá tie najkrajšie veľkonočné dni.
Nech vám Veľká noc prinesie veľa radosti, šťastia, zdravia, pokoja i splnených cestovateľských túžob.
1.3.2024
Nádherný klenot cisárskeho dedičstva, zámok Schloss Hof otvára svoju veľkolepú hlavnú sezónu 9. marca 2024. Jedinečný komplex budov s luxusne zariadenými zámockými komnatami, barokovými záhradami a rozsiahlym statkom na ploche takmer 70 hektárov, tvorí umelecký celok a pozýva na nezabudnuteľnú cestu časom.