www.infoglobe.sk » Bolívia – metropola La Paz

Bolívia – metropola La Paz

Publikované: 4.8.2023
Na mesto La Paz som bol v Bolívii asi najviac zvedavý, pretože ma vždy lákalo svojou neobvykle vysokou polohou (pre metropolu). Vravel som si, ako tam vlastne ľudia žijú v tých 3 600 metroch nad morom. Potom, čo som v týchto nadmorských výškach pobýval v Andách v Ekvádore alebo Peru, som zistil, že to tak zložité nie je. Jednoducho si človek zvykne. No aj tak je svojou nadmorskou výškou La Paz raritou medzi svetovými veľkomestami.

Článok vám prináša:

spoločnosť V-spoj s.r.o.

Samotné mesto vyzerá, ako by ležalo v kráteri a po svahoch navôkol sú vystavané domy z pálených tehál, čo pôsobí dosť usporiadane. Z blízka je to však neuveriteľný chaos uličiek a rozostavaných domčekov. Dole v centre sa medzi historickými stavbami týčia vysoké budovy. Je to zaujímavá všehochuť. Nad tým všetkým jazdia lanovky, ktoré tu simulujú nadzemku či metro. Je to najrýchlejší spoj z jedného konca na druhý.

Plaza Murillo

La Paz (v preklade „Mier“) nie je hlavným mestom Bolívie, ako sa mnohokrát mylne uvádza. Je tu síce sídlo vlády aj štátnej pokladnice, ale pravým hlavným mestom v tejto zemi je Sucre, ležiace v centrálnej časti Bolívie. Do La Pazu dôjdeme z Coroica odpoludnia a nájdeme si lacnejší hotel pri terminále. Väčšinou to tak v Bolívii býva, že pri termináli sú hotely lacnejšie, obzvlášť s označením „alojamiento“.

policajti strážia ulicu Junín v La Paz

Do centra je to len šesť blokov, tak sa tam ideme rovno pozrieť. Hneď ma prekvapia desiatky policajtov a ťažkoodencov v uliciach, ktorí dohliadajú na poriadok. Na Plaza Murillo je dokonca voz s vodným delom a vyzerá, že je tam v neustále v pohotovosti. Jednu ulicu od námestia stojí ďalšia skupina policajtov, ktorí svojimi štítmi zatarasili časť ulice Junín. Za týmito štítmi sa nachádza niekoľko skupín ľudí a desiatky stanov a transparentov. Bolívijčania totiž radi a často štrajkujú, najmä v La Paze. Síce je na oboch stranách barikády pokoj, ale aj tak ulicou len prejdeme okolo stanov a veľmi sa tu nezdržujeme.

kŕmenie holubov na Plaza Murillo

Na Plaza Murillo, hlavnom námestí lapazskej časti El Prado, je najväčšou dominantou kamenná katedrála (La Catedral Metropolitana Nuestra Seňora de La Paz), ktorá je ešte zaujímavejšia pri pohľade z boku. Stojí totiž vo svahu ulice Junín a jej suterén sa tak zvažuje, že tým stavba opticky ešte viacej narastá. Hneď vedľa tejto katedrály stojí prezidentský palác. Ďalšou pozoruhodnou budovou je sídlo vlády, ktoré na prvý pohľad najviac zaujme obráteným ciferníkom na hodinách vo veži. Od katedrály vedie pešia zóna Calle Comercio, ktorá sa nesie v noblesnejšom duchu drahších butikov. Domy v uličke majú optimistické sfarbenie a nechýbajú ani plápolajúce vlajočky nad touto promenádou. Odtiaľto sa dá dôjsť k Plaza Alonzo de Mendoza, kam sa chodia miestni posadiť a vyhrievať sa na slnku. Pri tom si vychutnávajú želatínu v tégliku, ktorá je v Bolívii veľmi populárna.

kostol San Francisco na Plaza San Francisco

Ďalšie ráno sa ideme zahriať prechádzkou na neďaleký mirador (vyhliadkové miesto) Killi Killi. Ten je relatívne novo postavený, a dokonca strážený. Večer sa zamyká. Je odtiaľ krásny výhľad na celý La Paz. V diaľke za mestom sa týči zasnežený masív Illimani (6 438 m n. m.). Z vyhliadkového miesta Killi Killi ideme späť okolo centra až na námestie Plaza San Francisco, kde stojí aj rovnomenný kostol a múzeum. Pozdĺž kostola San Francisco vedie vyhlásená ulica Sagárnaga, kde sa odrazu zvýšila koncentrácia zahraničných turistov. V tejto lokalite sú totiž trhy so suvenírmi s bolívijskou tematikou ako farebné pončá z lamej vlny, prívesky i šperky, píšťaly a mnoho iných vecí s nápisom „BOLIVIA“ alebo aspoň v bolívijských farbách vlajky. Dá sa tu naraziť aj na šamanský kútik, kde na stánkoch s liečivým tovarom (masti, čaje, kvapky a podobne) visia vyschnuté embryá alpák alebo malé vysušené lamy.

pohľad na La Paz z Killi Kill

Calle Comercio vyschnuté lamy v stánku na ulici Sagárnaga

Cestou späť k hotelu ideme peknou dobovou ulicou Calle Jaén, ktorá je známa niekoľkými múzeami (drahých kovov, hudobných nástrojov atď.). Narazíme na malú jedáleň, kde miestni večerajú lahodné a mastné buňuelos (smažená placka podobná langošu). Pôvodne sme si chceli kúpiť len dve placky so sebou, ale keď sa na nás všetci tak pekne dívajú a pani za panvicou nám podáva na ochutnanie api (kukuričný červený nápoj), sadneme si na drevenú lavičku k ostatným a navečeriame sa tam. Vyskúšame aj tojori (biely hustý nápoj z kukurice). Predávajú tu aj klasické smažené empanadas (kapsa z cesta) so syrom vo vnútri. Cesto je trochu sladkasté a syr slaný. Na empanadu si slečna od stolu ešte leje med, nech je to kompletné. Táto večera vychádza v prepočte asi na 1 euro, ale je pomerne dosť ťažká na trávenie.

štýlová ulica Jaén

Mesto La Paz toho ponúka ešte omnoho viac, ale nemôžeme na každom mieste stráviť týždeň, pretože toho máme ešte veľa pred sebou. Navyše po troch dňoch strávených tu už máme veľkomesta tak akurát dosť. Ideme sa teda zas na pár dní schovať do prírody. Do malej dediny známej vďaka dinosaurím stopám – Torotoro. Vďaka polohe štátu je i vo vysoko položenom La Paze cez deň aj v zimných mesiacoch teplo, ak teda svieti slnko. Po zotmení však toto teplo rýchlo vyprchá a v noci je poriadna zima. A preto, keď budete čakať na nočný autobus na lapazskom terminále, ktorý je veľký a prefukuje ním studený vietor, nezabudnite sa dobre obliecť.

GPS: 16°29'48.0"S 68°07'43.6"W

Text a foto: Tomáš Novák

Preklad: O. Maňáková

Paraguaj – miesta neďaleko hlavného mesta
Publikované: 29.9.2023
Paraguaj patrí k tým menším štátom Južnej Ameriky, ale aj tak je svojou rozlohou 406 750 kilometrov štvorcových zhruba 5krát väčší než Česká republika. Preto tento štát zvádza turistov k pomalému presúvaniu sa a navštevovaniu menších a pokojnejších miest. Jeden muž, ktorého sme stopli, sám tvrdil, že za mestá sa v Paraguaji považuje iba Asunción, Encarnación a Ciudad del Este. Zvyšok sú skôr dediny, čo sa nám aj potvrdí.

Paraguaj, Asunción - pohodové hlavné mesto
Publikované: 22.9.2023
Než dôjdeme do mesta Asunción, musíme prejsť cez Gran Chaco. To sa rozprestiera na území štátov Argentína, Bolívia a Paraguaj. V Paraguaji zaberá veľkú časť severného územia, o ktoré sa viedla v 30. rokoch 20. storočia vojna s Bolíviou, ktorú nakoniec vyhral Paraguaj. Príčina bola v tom, že sa obe strany mylne domnievali, že sa tam nachádza ropné bohatstvo. Dnes je to len suchá a vyprahnutá rovina, riedko zarastená pastvinami a stromami.

Bolívia – Santa Cruz de la Sierra
Publikované: 15.9.2023
Santa Cruz de la Sierra je najväčšie mesto Bolívie a leží v stredovýchodnej časti krajiny. Rozprestiera sa ďaleko od Ánd v rovinatej púštnej oblasti a veľmi zaujímavý je najmä pohľad na toto mesto z vtáčej perspektívy. Oválny pôdorys tvoria štyri obchvatové kruhy (anillos). Tieto kruhy spájajú radiales – lúče hlavných ciest, ktoré sú číslované v smere hodinových ručičiek a ktorých je spolu 27.

Bolívia, Samaipata - pokojná dedinka
Publikované: 8.9.2023
Kupovanie lístkov na autobus je v Bolívii perfektný zážitok a skúška nervov na oboch stranách. V meste Sucre kupujeme lístky do dediny Samaipata, ktorá je smerom na Santa Cruz de la Sierra, čo by malo byť naše posledné mesto v Bolívii. V dedine Samaipata si chceme na chvíľku oddýchnuť, pretože v posledných dňoch sme viacmenej lietali v davoch ľudí.

Bolívia – krásne mesto Sucre
Publikované: 1.9.2023
Sucre je najkrajšie a koloniálne najzachovalejšie mesto Bolívie, ktoré sme na našej ceste navštívili. Taktiež to je najupravenejšie a najčistejšie mesto v tomto štáte. Dá sa tu priam cítiť to odhodlanie a chuť ľudí udržiavať svoje mesto v uhladenom štýle. Je elegantné, farebne jednoduché a miestni sú na to hrdí, keď mestom prechádzajú. Veľkostne sa podobá Potosí a žije v ňom necelých 250 tisíc ľudí. Od roku 1991 je právom zaradené do zoznamu UNESCO.

Bolívia – koloniálne mesto Potosí
Publikované: 25.8.2023
Cesta z Uyuni do mesta Potosí trvá iba tri hodiny a nepozerať sa počas nej von z okna by bolo hriechom. Od plochej púštnej oblasti sa cesta zdvíha a prechádza cez nevysoké, ale o to krajšie dúhové hory. Stále má krajina púštny charakter, oblasť je dosť vyprahnutá a bez veľkej vegetácie. Okolo cesty môžete uvidieť lamy aj nandu.

Bolívia – Uyuni a soľná pláň
Publikované: 18.8.2023
Keď na terminále v meste Cochabamba zistíme, že autobusové spoločnosti sa rozhodli štrajkovať, trochu nám to naruší nasledujúce plány. V Bolívii nie sú štrajky nič neobvyklého. Sme tu druhý týždeň a už zažívame druhý. Zamestnanci aj samotní obyvatelia berú túto vec športovo a nijako ich to neznepokojuje. Viackrát nám bolo povedané, že takýto štrajk trvá najmenej tri dni.

Bolívia – Národný park Torotoro
Publikované: 11.8.2023
Najrýchlejší a najjednoduchší prejazd z La Pazu do dediny Torotoro je nočným autobusom do Cochabamby, kde následne prestúpite na colectivo (miestna hromadná doprava). O trištvrte na šesť ráno blúdime terminálom Cochabamby a zisťujeme, z ktorého nástupišťa ide nejaký spoj do dediny Torotoro. Pani, ktorá je na informáciách, je ešte rozospatejšia než my, takže komunikácia trochu viazne, no aj tak z nej s prestávkami na zívania vydolujeme, že musíme ísť na iný terminál.

Bolívia – malebná dedinka Coroico
Publikované: 28.7.2023
Zo slnečnej Copacabany ideme cez bolívijskú metropolu La Paz rovno do malej dedinky Coroico, ktorú sme cielene vybrali na niekoľkodenný odpočinok v prírode. Z La Pazu ide do tejto dediny priame colectivo (hromadná preprava – dodávka) okolo troch hodín. Z nadmorskej výšky 3 600 m n. m. (La Paz) musíme vystúpať ešte o ďalší výškový kilometer, aby sme následne serpentínami zostúpili rovno do oblasti Yungas (prechodová oblasť medzi vysokohorskou krajinou And a nížinatými pralesmi). Vedie tu aj vyhlásená bolívijská atrakcia „cesta smrti“, ktorá je teraz len turistickou atrakciou. Od roku 2006 sa totiž jazdí po novej asfaltovej ceste, a tak bahnitá „najnebezpečnejšia cesta sveta“, kde údajne ročne zahynulo až 300 ľudí, je využívaná prevažne len pre zjazdy na bicykloch.

Bolívia – Copacabana a Isla del Sol
Publikované: 21.7.2023
Prvé mesto v Bolívii, ktoré cestovateľ idúci pozemnou cestou z Peru navštívi, je väčšinou Copacabana. Pokiaľ nie, tak by mal určite návštevu aspoň zvážiť. Keď mestu odpustíme povinný a zbytočný poplatok, je Copacabana pekné a pokojné miesto vhodné na odpočinok, umocnené pôžitkom pri pohľade na jazero Titicaca. Tomuto malebnému jazernému letovisku dodáva neuveriteľné kúzlo nielen to, že je malé, ale tiež to, že sa tu dá dlho prechádzať a vychutnávať si ho.

Bolívia, Cochabamba – hor sa do strednej Bolívie
Publikované: 2.8.2013
Cochabamba je hlavným mestom Cochabambskej správnej oblasti, ktorá pokrýva plochu veľkú približne ako Slovensko. Tento správny celok je v krajine známy vďaka svojej úrodnej pôde a preto sa mu hovorí „obilnica Bolívie“. Medzi plodiny, ktoré sa tu najviac pestujú patrí obilie, tabak, cukrová trstina, ďalej to sú zemiaky alebo kakaové bôby.

Súvisiaca fotogaléria

Bolívia – srdce Južnej Ameriky
Pre mnohých turistov nie je Bolívia pri návšteve Južnej Ameriky hlavným cieľom, ale našťastie ju ...

V tejto chvíli nie je žiadna súťaž aktívna. Predchádzajúce súťaže nájdete v našom archíve súťaží.

27.3.2024
Portál Infoglobe vám s láskou a prianím všetkého najlepšieho želá tie najkrajšie veľkonočné dni.
Nech vám Veľká noc prinesie veľa radosti, šťastia, zdravia, pokoja i splnených cestovateľských túžob.
1.3.2024
Nádherný klenot cisárskeho dedičstva, zámok Schloss Hof otvára svoju veľkolepú hlavnú sezónu 9. marca 2024. Jedinečný komplex budov s luxusne zariadenými zámockými komnatami, barokovými záhradami a rozsiahlym statkom na ploche takmer 70 hektárov, tvorí umelecký celok a pozýva na nezabudnuteľnú cestu časom.